Kulttuurikasvatusohjelma ja Nuorisoteatteri


Syksyllä 2009 alkaneen Lahden kaupungin peruskoulujen kulttuurikasvatusohjelman tavoitteena on, että jokainen koululainen käy vähintään kerran vuodessa kulttuuritilaisuudessa ja kykenee kertomaan kokemuksestaan.

Kulttuurikeskus tarjoaa 8. luokkalaisille käynnin Nuorisoteatterin kevään 2011 ajankohtaiseen esitykseen. Nuorisoteatteri esittelee nuorille näyttämötaidetta harrastuksena, ja tarjoaa heille kokemuksen lähes samanikäisten tekemästä taiteesta.

Kouluille ohjelma tarjoaa opetussuunnitelmaa toteuttavan kokonaisuuden, joka huomioi niiden tarpeet ja resurssit, esimerkiksi kulttuurikäynneillä tarvittavat kuljetukset. Jokainen oppilas saa tasa-arvoisen mahdollisuuden tutustua kaupungin kulttuuritarjontaan. Lisäksi opettajat saavat materiaalia käytettäväksi vierailuun valmistautumisessa, vierailun aikana ja kulttuurikokemuksen käsittelyssä.


Kulttuurikasvatusohjelman rakenne:

1. luokka: Kirjasto (kirjastoon tutustuminen)
2. luokka: Sinfonia Lahti
3. luokka: Kaupunginteatteri, Hiihtomuseo, Kirjasto (kirjavinkkaus)
4. luokka: Taidemuseo, Radio- ja tv-museo
5. luokka: Historiallinen museo
6. luokka: Sinfonia Lahti
7. luokka: Taidemuseo, Kirjasto (tiedonhaku)
8. luokka: Kulttuurikeskus (Nuorisoteatteri)
9. luokka: Kulttuurikortti (omatoiminen)


Linkkejä:

Lahden kaupunginkirjasto
Lahden kaupunginorkesteri, Sinfonia Lahti
Lahden kaupunginteatteri
Lahden kaupunginmuseo
Lahden kaupungin Kulttuurikeskus






Nuorisoteatterin toiminta

Nuorisoteatteritoiminnan tavoite on tarjota 15-25 -vuotiaille teatteritoiminnasta kiinnostuneille nuorille varallisuudesta tai olemassa olevista taidoista riippumaton mahdollisuus omaan taiteelliseen ilmaisuun perehdyttävään harrastukseen.

Harjoituksissa nuoret tutustuvat teatteri-ilmaisun eri osa-alueisiin ja teatterin historiaan. Tavoitteena on teatteri-ilmaisun kautta vahvistaa identiteettiä, luoda sosiaalisia suhteita ja antaa luovuuteen kannustavia valmiuksia sekä virikkeitä. Nuorisoteatteri ja Lasten teatterikerho tekevät tiivistä yhteistyötä ja valmistavat yhdessä ja erikseen esityksiä. Kaikilla ryhmillä on mahdollisuus seurata toistensa työskentelyä ja kehittymistä.

Nuorisoteatterin toiminnassa keskeistä on oppilaan luovan ajattelun ja toiminnan tukeminen. Tavoitteena on tukea oppilaan minän kasvua ja kehittymistä, vahvistaa oppilaan tunneherkkyyttä sekä tukea opiskelu- ja vuorovaikutustaitojenkehittymistä.

Teatteriharrastuksen tavoitteena on myös ohjata oppilasta keskittyneeseen, määrätietoiseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä rakentavaan toimintaan yksilönä ja ryhmän jäsenenä. Teatteri on yhteisöllinen taidemuoto, jossa tekemisen hauskuus ja lopputuloksen onnistuminen edellyttävät yhteistyötä kaikkien työryhmään kuuluvien kanssa. Ryhmä valmistaa teatteriesityksiä, jotka ovat rikastuttavia kokemuksia tekijöille ja katsojille.


Toimintaan mukaan pääseminen:

Oppilaat valitaan ryhmiin pääsykokeilla. Aiempaa harrastuneisuutta tai osaamista ei vaadita. Pääsykokeissa keskitytään arviomaan nuoren omaa kiinnostusta ja sitoutumista harrastukseen. Pääsykokeissa tehdään ryhmätehtäviä sekä ennakkoon valmisteltu soolo. Ryhmässä toimimista, muiden pääsykokeisiin osallistuvien kunnioittavaa ja kannustavaa kohtelua sekä asennetta painotetaan taiteellista lahjakkuutta enemmän. Seuraava pääsykoe järjestetään alkusyksystä 2011.

Opettajat:

- Susanna Tiitinen, Teatteritaiteen maisteri, teatteriopettaja, Nuorisoteatterin vastuuopettaja

- Lea Orpana, Muusikko (AMK), Lasten Teatterikerhon vastuuopettaja




Lahden kaupungin Nuorisoteatteri